Talvi-kevät 2024

Klikkaa kuva suuremmaksi!

Tammikuun kuukausitapaaminen to 4.1.2024

Kari Kantalainen
Muistokynttilät sytyttivät Kristiina Välimäki ja Annikki Luoma. Muistosanat lausui Leena Mäkelä
Tapahtumayleisöä

Kansallisen senioriliiton puheenjohtaja Kari Kantalainen  vieraili vuoden ensimmäisessä kuukausitapaamisessa. Hänen pääsanomansa oli, että seniorit haluavat vaikuttaa yhteiskunnassa niin että eri-ikäiset huomioidaan tasapuolisesti. Ikäihmisten edunvalvonta korostuu, kun suuret ikäluokat ovat eläkkeellä ja sote-organisaatioita myllätään.

Kantalaisen mukaan on pidettävä erityisesti huolta siitä, että digisyrjäytyminen vähenee. Esimerkiksi sotepalveluja kehitettäessä on ymmärrettävä, että 40 prosenttia yli 75-vuotiaista ei ole netissä. Digiosaamisen lisääminen on Kantalaisen mukaan yhteiskunnan tehtävä, mutta myös haaste senioriyhdistyksille. Jokaisessa yhdistyksessä pitäisi olla digiseniori tukemassa ja ohjaamassa digipalveluiden käyttöä.

Liitto esittää myös liikuntaseniorin nimittämistä yhdistyksiin, koska hyvä fyysinen kunto lisää elämänlaatua ja terveyttä. Varsinkin lihaskunnosta huolehtiminen on tärkeätä.

Kantalainen kertasi liiton arvoja, jotka ovat hyvä pohja kehittää yhdistyksenkin toimintaa. Yhdistysten yksi päätehtävä on yksinäisyyden torjunta eri tavoin.

Kansallinen senioriliitto vastaa tänä vuonna kuuden eläkeläisjärjestön muodostaman yhteistyöelimen Eetu ry:n puheenjohtajuudesta.

Kuukausitapaamisen aluksi muistettiin viime vuoden aikana kuolleita jäseniä sytyttämällä heille muistokynttilät.

Kari Mäkelä, kuvat Lauri Matikka