Talvi-kevät 2018

Tammikuun tapaaminen 11.1.2018

Tapaaminen aloitettiin viime vuonna poisnukkueiden yhdistysten jäsenten Sisko Pitkäsen, Orvokki Schlobohmin ja Ritva Viljasen muistamisella. Hannu Hartala piti muistopuheen ja Annikki Luoma sytytti muistokynttilät.

Vuoden 2018 ensimmäinen kokouksessa väkeä oli tuvan täydeltä ja kokousväellä oli paljon kysymyksä Tuusulan kunnan liikenneinsinööri Jukka-Matti Laaksolle koskien HSL:n joukkoliikennöintiä Tuusulassa. Moni olisi halunnut suorien linjojen jatkuvan Hyrylästä Helsinkiin vielä syksyllä 2019 muulloinkin kuin ruuhka-aikoina. Mm. Hakaniemeä tulevana bussien pääteasemana vierastettiin. Onneksi vielä on runsaasti aikaa tottua muutoksiin. HSL-lippujen hankkiminen ja käyttö tuntuu jo sujuvan.

Jukka-Matti Laakso

Helmikuun tapaaminen 11.2.2018

Jorma Hämäläinen

Helmikuun tapaamisessa vieraanamme oli tuttu mies - tuusulalainen vaikuttaja Jorma Hämäläinen. Tuusula-Seuran puheenjohtajana hän elää ajan hermolla ja on tarkoin selvillä siitä mitä Tuusulassa tapahtuu tänään ja huomenna. Esityksen aikana hän esittikin mielenkiintoisia näkemyksiä siitä, mitä esimerkiksi tuleva sote-uudistus vaikuttaa tuusulalaisiin.

Maaliskuun tapaaminen 1.3.2018

Maaliskuun tapaamisessa vieraanamme oli Kansallisen senioriliiton puhennjohtaja Anneli Taina. Hän kertoi, että liiton tavoitteina on mm. edistää ikäihmisten sosiaalista turvallisuutta ja hyvinvointia. Yhdistykset tarjoavat ikäihmisille mahdollisuuden toistensa kohtaamiseen ja monipuoliseen yhdessäoloon mm. yhdistyksen sisällä toimivien kerhojen kautta. Anneli Taina piti Tuusulan Mäntymäkeä erinomaisena esimerkkinä kunnan kädenojennuksesta senioreille, tarjoamalla yhdistykselle hyvän kokoustilan.
Tainan esityksen jälkeen vuorossa oli yhdistyksen sääntömääräinen kevätkokous. Puheenjohtajaksi valittiin Risto Rämö ja sihteerinä toimi Annikki Luoma.

Anneli Taina

Huhtikuun tapaaminen 5.4.2018

Unto Hämäläinen

Huhtikuussa yhdistyksessämme vieraili toimittaja Unto Hämäläinen, joka esitelmän aiheena oli "Voiko historiasta oppia".
Konkreettisena esimerkkinä oppimistarpeesta hän kertoi pinnalla olevasta sote-uudistuksesta. Koko prosessi alkoi jo vuonna 2006 ns. Paras-hakkeen nimellä. Nyt jo neljäs hallitus on rakentamassa tätä mammuttimaista uudistusta. Ja edelleen näyttää siltä, että viides hallitus saa aloittaa uudistuksen tekemisen alusta. –Tästä jos mistään tulisi jukisen päätöksenteon ottaa oppia, totesi Unto Hämäläinen.

Toukokuun tapaaminen 3.5.2018

Kevätkauden viimeisessä kuukausitapaamisessa Tuusulan kunnan yhteisömanageri Kaisa Kutilaisen kertoi tehtävistään. Aiheen ääreen oli kerääntynyt lähes ennätysmäärä yleisöä. Kaisa kertoi, että hänen tärkein tehtävä on rakentaa kunnan kehittämisverkostoja ja vapaaehtoistoimintaa, joihin kuntalaiset voivat osallistua ja näin tuottaa asukkaiden näköisiä palveluja. Esimerkkeinä kunnan kehittämisverkostot (www.tuusula.fi/osallisuus) mm. Hyrylän kehittämisverkosto. Työn tuloksena Kaisa mainitsi mm. Kalliopohjantie 5:ssä viime syksynä avattu Kortteliolohuone, jossa torstaisin klo 13-15 on tarjolla erilaista ohjelmaa ikäihmisille.
Tervetuloa kaikki tutustumaan! Käy em. linkin kautta tutustumassa ajankohtaisiin osallistumisohjelmiin.

Kaisa Kutilainen