Syksy 2021

Joulukuun kuukausitapaaminen to 2.12.2021

Riitta Backman yrityspalvelupäällikkö, Keski-Uudenmaan kehittämiskeskuksesta kertoo yritystoiminnasta ja kansainvälistymisestä.

Katso esitys - klikkaa alla olevaa kuvaa!

Marraskuun kuukausitapaaminen to 4.11.2021

Henna Virkkunen

europarlamentaarikko
⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠"Ajankohtaisia terveisiä Euroopasta".

Europarlamentaarikko Henna Virkkunen kertoi meille marraskuun kuukausitapaamisessa ajankohtaisia terveisiä Euroopan unionista. Hän painotti EU:n kilpailukyvyn ja uudistumisen merkitystä ja valotti ilmastoneutraaliustavoitetta, joka on määrä saavuttaa vuoteen 2050 mennessä, Virkkunen puhui myös turvallisuustilanteesta ja toivoi, että EU:sta kehittyisi tälläkin saralla vahva yhteinen toimija. Lisäksi hän piti tärkeänä varmistaa, että EU-maat säilyvät demokraattisina.

Seniorot esittivät monipuolisen ja mielenkiintoisen esityksen jälkeen runsaasti kysymyksiä ja kommentteja. Esiin nousivat muun muassa energiakysymykset, oikeusvaltioperiaate, kellojen siirtäminen ja parlamentin kokouspaikat kahdessa eri maassa.

Tuulikki Petäjäniemi

Lokakuun kuukausitapaaminen to 7.10.2021

Anna Tervo

Seniorit ja ravinto. Katso esitys, klikkaa kuvaa!

Torstai  7.10. tuntui juhlapäivältä, kun pitkän koronatauon jälkeen
saatiin kokoontua Mäntymäellä kuukausitapaamiseen rajoitusten väljennyttyä.

Paikalla oli nelisenkymmentä senioria kuuntelemassa ja keskustelemassa kiinnostavasta aiheesta ”Seniorit ja ravinto - mikä muuttuu ikääntyessä”. Asiantuntijana ollut ravintovalmentaja, restonomi Anna Tervo ViaEscasta sai vastata kiperiin kysymyksiin vajaan tunnin mittaisen esityksensä lomassa.

Anna kertoi, mitkä asiat kannattaa ottaa ravinnossa huomioon, kun ikää tulee lisää. Ravinto vaikuttaa elämiseen ja hyvinvointiin kaiken aikaa. Ikääntyessä erityisesti proteiinin riittävä saanti on tärkeää. Proteiini auttaa säilyttämään katoavaa lihasmassaa, jota taas tarvitaan liikkumisen edistämiseen ja esimerkiksi kaatumisten välttämiseen. Proteiinia pitäisi saada aina, kun suositusten mukaan viidesti päivässä ravitsee itseään.

Anna korosti monipuolisen ja suunnitelmallisen ruokailun merkitystä. Laihduttaminen ei ole ikäihmisen laji.

Kari Mäkelä

Katso tallenne juhlastamme YouTubesta, klikkaa yllä olevaa kuvaa!

Meidän korttelisuunnistuksemme 14.9. oli menestys. Innokkaita suunnistajia oli yhteensä 33. Toimittaja Hannu Saarinen teki tapahtumasta alla olevan videon, jossa Tuulikki kertoo Tuusulan senioreiden toiminnasta ja Henri Kontkin RohkeastI seniori -hankkeesta. Videossa on tietysti kuvattu myös suunnistajia ja uimahallin nurmikolle pystytettyä Rohkeasti seniori -telttaa, jossa oli tarjolla mm. juotavaa rasteilta palanneille. Ensi vuonna taas?
Avaa video klikkaamalla kuvaa!

Senioriliiton 50-vuotisjuhlamitalien saajat vas. Mikko Anttila, Salli Halme, Maija Heikkilä, Kari Halme, Annikki Luoma, Tuulikki Petäjäniemi, Lea Sirola, Lauri Matikka ja Hannu Hartala.

Uudenmaan piirin syyskokouksessa Porvoossa yhdistystä edustivat vas. Mertsi Karjula, Kari Halme, Leena Mäkelä ja Tuulikki Petäjäniemi.

Syyskuusa tehtiin kokopäiväretki Hattulan kirkkoon, jossa tutustumme oppaan johdolla mm. kirkon maalauksiin.