Syksy 2019

Molotovin cocktail
Vanha pontikkakeitin

Syyskuun kuukausitapaaminen 5.9.2019

Syyskausi alkoi syyskuun kuukausitapaamisella, jossa vieraanamme oli Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Ensin hän kertoi Suomessa Euroopan unionin puheenjohtajakauden alussa pidetystä kansainvälisestä ikääntymisen konferenssista.

Sen jälkeen hän kertoi Vanhustyön keskusliiton hankkeesta vanhuuteen varautumisesta. Lausvaara korosti, että suomalaisten eliniän piteneminen merkitsee sitä, että eläkkeellä oloaika voi olla yhtä pitkä kuin työura.

Varautumisen Supersankari pitää Lausvaaran mukaan terveydestään huolta ja liikkuu riittävästi, syö terveellisesti ja nukkuu hyvin. Lisäksi hän panostaa ystäviin ja läheisiin välttääkseen yksinäisyyden. Supersankari on edunvalvontavaltuutuksessa päättänyt, kuka hoitaa hänen asioitaan, jos hän ei itse enää siihen pysty. Hän on myös tallentanut ajatuksensa omasta hoidostaan hoitotahtoon.

Lausvaaran puheenvuoron jälkeen käytiin vilkasta keskustelua. Moni seniori kertoi omasta varautumisestaan esimerkiksi työaikaisesta säästämisestä tai siitä, miten yksin jäämiseenkin olisi syytä varautua.

Kuvassa vas. Leena Jääskeläinen, Anni Lausvaara ja Risto Sirola. Kuva Riitta Ruusu

10.9.2019 Kotiseuturetki Tuusulanjärven ympäristössä

Täysi bussillinen meitä senioreita retkeili eilen kotiseudullamme. Suvirannassa, taiteilija Eero Järnefeltin kodissa tulivat tutuiksi Järnefeltin suvun historia sekä Tuusulan taiteilijayhteisön elämä. Saimme tutustua myös hyvin hoidettuun puutarhaan nykyisen Suvirannan isännän Juhani Kolehmaisen opastuksella.
Suvirannasta matka jatkui Lottamuseoon lounaalle, minkä jälkeen Leena Jäntti kertoi meille Tuusulanjärven kierroksella mm. Vanhankylänniemen nähtävyyksistä ja Anttilanrannan menneestä ja tulevasta elämästä.

Lokakuun tapaaminen torstaina 3.10.2019

Tuusulan asemakaava-arkkitehti Jouni Määttä selvitti
Rykmentinpuiston ja Asuntomessujen 2020 tilannetta. Hän kertoi molempien hankkeiden etenevän suunnitellusti vaikka ne ovatkin ennätyksellisen laajoja Tuusulan historiassa.
Kuulijoita kiinnosti etenkin ikäihmisten
saamat palvelut tulevaisuudessa.

Marraskuun tapaaminen torstaina 7.11.2019

Tuulikki Petäjäniemi ja Piia-Noora Kauppi

Tuusulan senioreiden marraskuun kuukausitapaamisessa puhujana oli Finanssiala ry:n tuusulalainen toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. Hänen aiheenaan olivat kestävät ratkaisut yhteiskunnan, talouden ja oman elämän näkökulmasta.

Kaupin toteamus siitä, että hyväkuntoisina yhä pidempään elävät ikäihmiset ovat hyvinvointiyhteiskunnan voimavara, lämmitti senioreiden mieltä. He kun ovat usein kuulleet väestökehityksestä keskusteltaessa olevansa yhteiskunnan taakka ja rasite.

Ilmastonmuutoksen yksi askel on paperiton maailma, johon liittyvät digitaaliset laskut ja kuitit sekä erilaiset sähköiset järjestelmät mm. terveydenhuollossa. Kaikilla ikäihmisillä ei kuitenkaan ole tietokoneita tai älypuhelimia tai niiden käyttämiseen tarvittavaa osaamista. Nyt finanssialalla on ryhdytty määrätietoisesti etsimään mm. pankkipalveluihin ratkaisuja, joissa ei edellytetä, että ihminen osaa itse käyttää digilaitteita.

Eläkeiässä olevan sukupolven keskuudessa yhtenä hyvän elämän osatekijänä on pidetty aineellista elintasoa, esimerkiksi omistusasuntoa ja velattomuutta. Kauppi kertoi tutkimusten osoittavan, että nykynuorilla yksilöllisyys on tärkeää eikä esimerkiksi hyvä työ tarkoita heille kuukausipalkkaista, vakinaista työsuhdetta, vaan monenlaista työtä ja vapaa-ajan jaksoja. Hän totesi, että pitkälle aikuisikään ehtineet lapset eivät välttämättä tarvitse perintöä ja että monen yksin asuvan ikäihmisen tukiverkko muodostuu suvun ja ystäväpiirin ohella palveluista.

Kun suomalaiset ovat vauraimmillaan yli 60-vuotiaina, Kauppi haastoi asuntonsa jo maksaneet ja mahdollisesti talletuksia ja kesämökinkin omistavat ikäihmiset käyttämään rahaa omaan hyvinvointiinsa. Varallisuuden käyttämisen palvelumaksuihin pitäisi kuitenkin perustua vapaaehtoisuuteen, ikäihmisen omaan tahtoon.

Tuulikki Petäjäniemi

Klikkaa kuva isommaksi!

Kuukausiesitelmän jälkeen oli vuorossa yhdistyksen syyskokous. Puhetta johti Annikki Luoma ja sihteerinä toimi Leena Mäkelä. Kokousasiat käsiteltiin ripeästi ja muutoksia hallituksen esityksiin ei tehty. Vanhasta hallituksesta erosivat omasta tahdostaan Ritva Laitinen ja Risto Ruusu. Heidän tilalle valittiin Leena Jääskeläinen ja Lauri Perasto.

Kokouksen jälkeen Kari Halmeelle luovutettiin Kansallisen senioriliiton myöntämä kultainen ansiomerkki. Karilla on menossa yhdistyksen hallituksessa 12. vuosi, joista puheenjohtajana yhdeksän vuotta. Lisäksi neljä vuotta vierähti Uudenmaan piirin hallituksen jäsenenä.

Kokousyleisöä

Joulukuun tapaaminen torstaina 5.12.2019

Tapaamisessa jäsenemme kernraali Antti Simola kertoi uudistuvista puolustusvoimista.

Kuulimme toimintavalmiuden kehittämisestä vastaamaan monenlaisia ympäristön muutoksia ja uhkia.

Esillä olivat myös hävittäjä- ja alushankinnat, koulutustoiminta ja korkea maanpuolustustahto.